Здесь вы можете скачать карточки со слогами на тему :»Подводный мир» для обучения ребенка чтению. В комплект входят 8 карточек с картинками и их названиями по слогам. В процессе обучения малыш научится читать по слогам такие слова: ры-ба, кре-вет-ка, дель-фин, а-ку-ла, ме-ду-за, ось-ми-ног, ко-нёк, звез-да.
Для того, чтобы у ребенка появилось желание читать самостоятельно, вы должны сформировать у него внутреннюю мотивацию к чтению. Обучение всегда должно проходить в легкой игровой форме, чтобы малышу захотелось самому поучаствовать в этом процессе без принуждения.
Ни в коем случае не давите на малыша и не заставляйте его читать, чтобы не отбить у него желание делать это с удовольствием. Отложите на время занятия, возможно, ваш ребенок еще не совсем готов к обучению чтению…
Читаем по слогам: ры — ба, кре — вет — ка.

Читаем по слогам: дель — фин, а — ку — ла.
Читаем по слогам: ме — ду — за, ось — ми — ног.
Читаем по слогам: ко — нёк, звез — да.
В этом разделе сайта представлены наглядные пособия, которые помогут родителям и педагогам при подготовке занятий по развитию речи у дошкольника.
В деревне
Времена года
| Методика Домана. Как заниматься? И стоит ли?
Сегодня я хочу поговорить об одной из самых известных методике раннего развития – методике Домана. Среди родителей мнения об этой системе довольно противоречивы. Одни говорят о колоссальных успехах, которых они добились при обучении своих деток, другие заявляют о том, что карточки Домана препятствует естественному развитию ребенка, а также требует полного самоотречения со стороны родителей. Кому же верить? Нужно ли заниматься по данной системе? И если заниматься, то как? На все эти вопросы я попытаюсь дать ответы в этой статье.
Стоит ли заниматься по методике Домана?
Сама я очень долго скептически относилась к обучению по Доману. Была убеждена, что для ребенка тяжело и противоестественно десятки раз в день просматривать карточки, вместо того, чтобы познавать реальный мир. Именно такой аргумент выдвигают противники методики — «Лучше водите малыша по комнате и показывайте ему предметы в реальной жизни, чем картинки».
Пытаясь понять, что же все-таки будет лучше для моей дочери, я знакомилась с разными методиками раннего развития, читала отзывы родителей о них, в том числе ближе познакомилась с системой Домана. Отзывы об этом методе поразили меня. Я узнала, что занятия по методу Глена Домана настолько способствуют активизации и развитию мозга, что поднимают на ноги детей, которые раньше не могли ходить по причинам, связанным с повреждениями мозга. Да и здоровым детям занятия также дают огромный толчок в развитии.
Глен Доман доказал, что мозг растет и развивается только в том случае, если он работает. И чем больше мы будем с самого рождения заниматься развитием малыша, тем активнее будет идти формирование мозга, тем более совершенными и зрелыми будут его клетки, тем выше будет его интеллект. Учеными установлено, что до трех лет формируется 70-80% клеток нашего мозга
Однако методика Домана в чистом виде многим может показаться достаточно «суровой» — бесконечный поток самой разной и порой ненужной информации. Я сама так думаю, если честно:) Поэтому считаю, что обучение по методике должно быть «разумным»: не нужно превращать занятия только лишь в механический показ карточек и сконцентрироваться нужно не на развитии фотографической памяти (показывая ребенку все поряд), а на
Среди доводов против обучения по методу Глена Домана можно встретить такие: «пичкание» малыша информацией слишком перегрузит его, будет мешать развиваться естественно, каким-либо образом повлияет на психику; занятия лишат ребенка эмоциональности, будут препятствовать нормальному человеческому общению и так далее. Все эти высказывания можно признать верными только лишь в случае, если вы будете слишком фанатично подходить к обучению по Доману, с утра до ночи показывая ребенку картинки, и игнорируя какие-либо другие методы развития. На самом же деле обучение по методике занимает не так много времени и совсем не исключает других игр и нормального человеческого общения, а самое главное — его всегда можно адаптировать под ваши желания — число показов в день сократить, а темы, освещаемые в карточках, брать только те, которые вы считаете интересными и полезными для малыша.
Разумный подход к методике
Итак, по моему мнению, заниматься по методу Домана нужно! Но необходимо придерживаться двух основных принципов:
1. Не нужно гнаться за количеством, стремясь показать как можно больше самых разных карточек, лучше ориентироваться на качество.
Что я имею ввиду под качеством карточек? А это значит, что для обучения лучше брать только ту информацию, которая интересна ребенку в данный момент времени, а главное ту, которую вы сможете в ближайшее время закрепить на примерах реальной жизни, картинках в книгах или в играх. Неоднократно по Таисии я замечала, что просмотренная и неиспользованная информация забывается ею очень быстро. Уже через пару месяцев она и не вспомнит, что я ей показывала гладиолусы и хризантемы. А вот если вскоре после просмотра, например, картинок с животными почитать про них стихи, сходить в зоопарк или поиграть в лото «Животные», результат будет совершенно другой — мало того, что информация прочно укладывается у ребенка в голове, так мы еще и здорово
Мне кажется дочка даже в лице меняется, когда мы начинаем обсуждать то, что ранее проходили по карточкам, видно, что в этот момент в голове у нее происходит активный мыслительный процесс («Ага, этот тигр в клетке и есть тот тигр, что я видела на картинке»), а глаза так и светятся — видно, что ей очень интересно:) Говорю без преувеличения.
Поэтому всю информацию, прежде чем изучать, нужно хорошенько проанализировать. Стоит ли изучать по карточкам 100 цветов, если реально в играх с малышом вы никогда не будете называть их все? Считаю, что вполне можно ограничиться 15-18 цветами. А некоторые темы, возможно стоит полностью исключить. Все зависит от того, во что вы играете и что обсуждаете с малышом. Немного о том, в каком возрасте какие темы интересны ребенку можно почитать здесь.
Количество показов также должно быть разумным. Не обязательно приставать к малышу с карточками по 20 раз на дню. Показывайте карточки в том количестве, которое приемлемо для вас. Если, занимаясь с ребенком, вы все время будете изводить себя мыслью о том, что перегружаете его и даете ему совершенно ненужную информацию, то ребенок обязательно почувствует ваш посыл.
2. Обучение по Доману нужно совмещать с другими играми и занятиями.
Если вы слишком сосредоточитесь на показе и изготовлении карточек, забыв про то, что ребенок нуждается в живом общении, в познании реального мира и его законов, в творческом и музыкальном развитии, вы действительно лишите своего ребенка очень многого.
В чем суть методики Домана?
Итак, что же собой представляет методика Домана? Вообще говоря, демонстрация карточек – это не единственное, что предлагает Доман, но именно они получили наибольшее распространение, поэтому о них здесь и пойдет речь. Суть методики в многократном показе ребенку комплектов карточек с какой-либо информацией. Показывая картинки, вы озвучиваете для малыша, что на них изображено. Несмотря на то, что каждое занятие длится всего несколько секунд, ребенок с легкостью запоминает все, чему вы его учите.
Первый тип карточек Домана – энциклопедические, на них представлены картинки с изображением животных, растениий, музыкальных инструментов, профессий и т.д. и яркие подписи красным шрифтом. Карточки предъявляются ребенку тематическими комплектами, например, сначала изучаем диких животных, потом овощи, транспорт.
Кроме энциклопедических карточек существуют карточки для обучения счету (KoroBoom, My-shop)
и карточки для обучения чтению (KoroBoom, My-shop).
Раньше последователям методики ночами приходилось изготавливать материалы, чтобы на следующий день было, что показать ребенку, сегодня, к счастью, можно приобрести готовые комплекты. Мы, например, учились по большому комплекту «Вундеркинд с пеленок». В этом замечательном наборе есть все самые необходимые темы, на картинках четко выделен изучаемый объект, нет ничего лишнего, и вообще картинки очень красочные. На оборотной стороне есть факты, которые пригодятся, когда вы изучите все основные объекты, изображенные на картинках.
Мне всегда казалось, что показывать карточки в бумажном варианте гораздо удобнее, чем на компьютере (с ними легче соблюдать системный подход по замене изображений, их можно положить на видное место, и тогда про них будет сложно забыть). Но если вы придерживаетесь другого мнения, то вам, должно быть, пригодятся вот такие электронные карточки — КАРТОЧКИ ДОМАНА СКАЧАТЬ. При наличии цветного принтера их также можно распечатать.
Как заниматься?
В разных источниках начинать заниматься предлагается по-разному. Где-то советуют взять 5 комплектов карточек по 5 штук каждый, где-то – 3 комплекта по 10 карточек и т.д., вариантов масса. Я уверена, что каждый вариант рабочий. Для начала выберете любой, какой вам кажется, наиболее адекватным, а впоследствии, глядя на результаты, адаптируете систему под себя и ребенка. Если малышу тяжело просматривать комплект из 10 карточек, он начинает отвлекаться под конец просмотра, то уменьшите количество карточек и наоборот. Мы выбрали для себя вариант с 3 комплектами из 10 карточек. Этот вариант нам подошел.
Далее, по Доману, каждый набор необходимо показывать по 3 раза в день. Каждую картинку ребенок должен видеть 1-2 секунды. За одну демонстрацию показывают только один набор, и временной промежуток между показами должен быть не менее получаса. После десяти дней занятий (т.е. после того, как вы просмотрели набор 30 раз) из каждого набора изымается одна карточка и заменяется на новую, так делается каждый день, пока комплект карточек не исчерпает себя. Здесь нужно заметить, что если в ваших комплектах изначально было по 5 карточек, то вводить новые карточки нужно начинать уже после пяти дней занятий. Если набор полностью изучен, его заменяют на новый.
Кроме этого, Доман предлагает постепенно увеличивать количество комплектов карточек, демонстрируемых ребенку. Чуть ли не до десяти наборов. При этом каждый из них также нужно показывать в день по 3 раза. Только представьте, это нужно 30 раз в день отвлечь ребенка от его важных дел и показать картинки! Такие цифры могут отпугнуть от этой методики многих мам.
Чтобы все не выглядело так страшно, в методических пособиях обычно производят расчет (количество секунд, затрачиваемых на показ, умножают на количество демонстраций в день) и получают, что на показ карточек понадобится всего несколько минут в день. Но не все так просто как кажется, ведь показ картинок – это не единственное, чем вы занимаетесь и о чем помните весь день. Для начала вам элементарно нужно про них вспомнить, затем бросить все, оторвать малыша от игры и показать ему картинки. Это еще хорошо, если вы все время находитесь рядом с ребенком, и карточки все время при вас, но, к сожалению, не у всех мам есть такая возможность.
Поэтому, повторюсь еще раз, не гонитесь за количеством изучаемых комплектов. Главное — чтобы занятия были интересны вам и ребенку, а обучение не превратилось в обузу. НО все же старайтесь заниматься регулярно, не забрасывайте начатое.
Поэкспериментировав, мы с дочкой остановились на таком режиме: в день у нас было не больше 6 демонстраций, т.е. каждый набор за день мы успевали посмотреть по 2 раза. Каждый третий показ в каждый комплект добавляли по одной новой карточке (т.е. у нас новые картинки добавлялись не каждый день, а чуть реже). Первое время я начинала вводить новые карточки после 30 просмотров комплекта. Но впоследствии, все эти нормы меняла. Так, например, довольно быстро стало ясно, что 30 просмотров комплекта – это очень много, дочь начинает скучать. Количество комплектов же у нас всегда оставалось неизменным – 3. Подробнее о нашем опыте обучения по системе Домана вы можете почитать здесь:
МЕТОДИКА ДОМАНА. НАШ ОПЫТ. ЧТО ИЗУЧАТЬ И В КАКИХ КОЛИЧЕСТВАХ?
МЕТОД ДОМАНА. НАШ ОПЫТ. ЧТО ДЕЛАТЬ ЕСЛИ РЕБЕНОК ПОТЕРЯЛ ИНТЕРЕС К КАРТОЧКАМ?
Также вам может быть интересно:
МЕТОДИКА МОНТЕССОРИ. ОСНОВНЫЕ ПРИНЦИПЫ
До встречи на страницах блога! И буду рада подружиться с вами в соцсетях, заходите: Инстаграм, Вконтакте, Facebook.
Искренне ваша, Яна Разначенко
Развивающие карточки для Игр с Детьми
Сегодня познакомимся с оригинальным способом как изготовить без особых затрат развивающие карточки для занятий с детьми от 1 года. Интересный способ завлечь ребенка и проводить с ним развивающие занятия дома.Для занятий по изучению цвета Вам понадобится сделать цветные карточки. Эти карточки сделать очень легко. В магазине канцелярских товаров можно купить листы (которые можно использовать при печати на принтере) , например выбираем четыре цвета: красный, желтый, зеленый, синий. Самые основные цвета с которых необходимо начинать изучать цвета с ребенком. Вы можете использовать любые другие цвета.
Распечатываем эти веселые картинки на цветных листах. Ниже можно увидеть что получилось.
Нажмите на картинку, чтобы она открылась во весь свой размер. Затем пускаем на печать или сохраняем на своем компьютере.
После того как Вы распечатали картинки на цветных листах, и разрезали каждый рисунок как карточку, у Вас должны получиться вот такие цветные картинки . Смотрите ниже…
В какие игры можно играть используя эти цветные карточки:
Игры с карточками:
1. Первый вариант игр с цветными картинками. Берем любимую игрушку Вашего ребенка, усаживаем его за столик (или если на полу то по центру). Рассказываем сказку. Например: Сегодня к нам в гости пришел медведь, какой хороший медведь, добрый, давай погладим медведя. Мы его гладим, приговариваем хороший. Давай подарим нашему мишке подарки. Подари (к примеру) ему красную машинку.Ребенок должен найти картинку с изображением красной машины. Затем к примеру зеленый листик и т.д.
2. Если участвуют несколько детей. Распечатывала картинки в нескольких экземплярах , поровну для каждого ребенка. Раскладываем на столе каждому малышу комплект. Допустим жук, и каждому жук четырех цветов. Сажаем по центру любую игрушку. Просим подарить этой игрушке к примеру желтого жука, затем красного и т.д. Дети должны правильно отличать цвета. Эта игра может превратиться в своего рода соревнование, кто первый принесет заданного жука.
3.Ещё один способ игры с карточками, просто раскладывать их по стопочкам. Собрать красные в одну стопку, зеленые в другую и т.д.
4.Когда ребенок станет по старше и сможет говорить, можно играть в такую игру: Взять картинки с изображением машинок только синего цвета (3 шт.) и одну картинку с машиной красного цвета и спросить ребенка какая картинка здесь лишняя, почему.Играйте в развивающие игры вместе с Вашим ребенком, это очень полезно для Вашего малыша. Вместо этих картинок вы можете использовать геометрические фигуры или буквы, или цифры. Распечатывайте изображение на цветных листках если вы не имеете возможности использовать цветной принтер, и развивающие игры вместе с Вашим ребенком будут ещё интересней.
Желаем удачи! 90000 Learning English through picture books | LearnEnglish Kids 90001 90002 90003 By Opal Dunn, author and educational consultant 90004 90005 90006 Picture books 90007 90002 Every year thousands of children’s picture books are published in the UK. Children’s corners in bookshops offer a bewildering choice of new and old favourites, illustrated by some of the best artists working in Britain today. Native-speaker children have many opportunities to enjoy these picture books; there is no reason why young children learning English as an additional language should not enjoy them, too.90005 90006 The advantages of beginning early 90007 90002 From the very first introduction to listening to English, children can enjoy carefully selected picture books. Young learners soon pick up the short text of a picture book, if initially it is shared with an adult who brings the pages alive. 90005 90002 Children are already familiar with stories. From a very young age they talk in narrative style. It is through their stories of everyday experiences that they define themselves: expressing their ideas, hopes and emotions in language as well as in drawing and imaginative play.90005 90002 Many children are already used to decoding stories and information from television or film in their home language, while others may have already enjoyed the interaction of sharing a picture book. Most children, if guided by a parent, soon work out how to transfer their individual decoding skills to get meaning from picture books in English. 90005 90002 Sharing picture books is not only about picking up another language, it is also about giving children a wider window on the world, guided by their parents.The one-to-one interaction of sharing picture books gives children added opportunities to develop holistically at their own speed and level, knowing that their parents are encouraging them. As children share more and more books their self-confidence develops. This can often be seen in the way they approach unfamiliar English and new experiences. 90005 90002 Picture books provide parents and children with an obvious reason for switching from their home language to speaking English. Parents who lack confidence in English find that the fixed text of a picture book is a useful prop.Apart from providing text to read and share, a picture book can be the basis for interaction, which parents can adjust to their child’s developing needs, interests and attainments. 90005 90002 Some parents may be concerned that introducing picture books will not fit in with their child’s school syllabus or text book. Sharing a picture book is an additional English learning experience that bonds families and helps children realise that speaking English at home is fun. Many families enjoy slipping English phrases picked up from picture books into everyday home language conversations.’Not now, Bernard’ is quite a favourite! 90005 90006 Learning from picture books 90007 90002 It takes time to build up a child’s readiness to talk about picture books in English. Children’s silence, however, does not mean that they are not listening and learning. Children usually understand more than they can say in words and, if the book experience is focused and fun, they usually want to pick up the new English at their own speed. Children are busy exploring their world and most are keen to find out something new, particularly if it is presented in an encouraging and attractive way.90005 90002 Parents can underestimate their children’s ability to pick up more text each time a picture book is shared. Many are surprised to see how keen their children are to join in ‘reading’ if they are encouraged to finish off a sentence or say a stressed word like ‘No’ each time it occurs. Once children work out how to join in, they gradually extend their skills to pick up whole short sentences until, eventually, they can recite most of a text as they turn the pages to match it to the illustrations.Many a busy parent purposely skipping a little text has had their ‘mistake’ pointed out by their child! 90005 90002 Young children’s boredom threshold differs from adults ‘. Many may ask for the same book to be read and re-read. Parents need to respond positively to these requests as re-readings provide the natural repetition children may need for making meaning or picking up new language as well as confirming and refining language they have already acquired. 90005 90002 Picture books, sometimes referred to as ‘real books’, to distinguish them from graded text books, expose children to a range of language structures and vocabulary familiar to native-speaker children.90005 90002 Illustrations in real picture books are not merely supporting understanding of language, as might be the case in many text books. The different styles of artwork naturally broaden children’s visual experiences. One of the delights of sharing picture books with children is that, on first viewing, children tend to look at an illustration as a whole but with repeated reading of the book, details and subtleties usually emerge. 90005 90002 The illustrations may be by well-known artists, pictures may be photographs or the books may contain 3D novelty paper sculptures.How exciting it is for children to hold art in their hands. There is no doubt that exposure to picture books increases visual decoding skills and over time influences creativity and the ability to appreciate design and illustration. 90005 90002 Picture books also help children find meaning within their own life. Children can pore over emotional situations contained within picture books that may help to relieve personal frustrations, or they can encounter exciting and imaginative experiences way beyond their own environment or even their dreams.Imagine the power a child feels as he or she firmly shuts a book and says, ‘GOODBYE Giant!’ 90005 90006 Selecting picture books 90007 90002 Picture books may be: 90005 90044 90045 story books — short simple story text including conversation and rhyme 90046 90045 information books, with short explanatory text 90046 90045 rhyme books, which might introduce one story rhyme or an anthology of poems 90046 90045 novelty books, with short text and 3D paper sculpture 90046 90045 character series books, with an accompanying character doll or puppet.90046 90055 90002 Parents need to select books that they enjoy and feel they can read confidently — enthusiasm is infectious! Before they introduce a book, they need to plan how they are going to read the text and, each time they re-read, follow the same plan. Children find it more difficult to pick up language if the reading differs each time. 90005 90002 In the early stages it is vital to select books with short texts, if children are to pick up language successfully and in a way that self-motivates.Children can measure their own success and this, together with merited adult praise, contributes to a positive feeling about sharing English picture books. 90005 90002 Where a simple text is slightly longer, it is generally advisable to limit the first reading to the essential story language. Once this is understood, the descriptions can be gradually added using parentese language. 90005 90002 Most books should be selected to include some language a little beyond a child’s level in English, so the child can start from familiar language and move on to some new language.90005 90002 Once children have shared several books successfully, the habit of ‘reading’ together regularly in the family in English is likely to be established. 90005 90002 Ideally a book should include some words or phrases that can be transferred to children’s everyday English, so giving them opportunities to use their innate skills to transfer language to different situations. 90005 90002 In selecting books parents need to think about gender and include some books that appeal to both boys and girls, so children have some common story experiences to exchange.Some boys find it easier to relate to information books rather than story books. 90005 90006 CD-ROMs and DVDs 90007 90002 Some story books are sold with an attached CD-ROM or DVD. These offer children a different, less intimate and more passive experience than sharing picture books. For profound learning, it is best to share the book until children know most of the text by heart before exposing them to either the CD-ROM or DVD. 90005 90002 Apart from the wealth of all-round experiences that come from sharing, children may not be ready, before they are familiar with the text, to cope with a voice and even accent that is different from their parents ‘.90005 90002 By this time children are likely to have found out how to enjoy the picture book, and may even want to read by themselves. 90005 90006 Book time 90007 90002 For successful sharing it is important to set the scene for regular book times. Children need to know that this is when they can snuggle up to parents and feel confident that their parents will focus only on them and sharing the book. 90005 90002 Book time may be a single session or part of a larger English session which includes other activities in English.Ideally there needs to be an ‘English book time’ every day or at least every weekday at about the same time, as frequent short exposure is more effective than fewer, longer sessions. Length can vary from ten minutes to longer periods to match children’s readiness to learn and mood on the actual day. Regularity gives a feeling of security and something to which children can look forward. 90005 90002 It is a good idea to share the choice of books to be read, as children’s requests may hide emotional or language needs.A new book is best introduced once children are beginning to ‘read’ the other books successfully. Presentation of a new book should be saved for a day when both parents and children ‘feel good’. 90005 90006 Parents ‘role in introducing new books 90007 90002 In the initial stages children are dependent on the parent’s reading and interaction for input and picking up language. The role gradually changes as children begin to share a little of the reading. As children’s reading ability increases, the role of the parent gradually diminishes.90005 90002 By the time children know the text by heart and are capable of ‘reading’ the book aloud to themselves or to others, the parent’s role is reduced to re-phrasing mistakes and praising successes. 90005 90002 Throughout this time the parent is managing the experiences and tuning into their child to find out what stage they have reached and where they need added support. This cycle repeats each time a new book is introduced, but as children learn more English the cycle takes less time.90005 90006 Book browsing 90007 90002 Book browsing is a form of play where children enjoy books by themselves, in their own time, turning the pages when they want. Like all self-initiated play, it is an important part of learning, as it gives children time to revisit what they want and consolidate their learning at their own level and speed and not that of the parent. 90005 90002 Young children also need opportunities to ‘read’ to the extended family, as it is natural for them to want to demonstrate their achievements; it is also a form of play.Successes motivate and help to confirm in children’s minds that reading a book in English is what the family expects and finds fun. Young children want to please their parents and also share fun times with them. 90005 90006 Building up a home library 90007 90002 Books that children already know well need to be stored in an available place so that, when they feel like it, they can take a book and ‘read’ it aloud to themselves. At this stage most children are not capable of silent reading. 90005 90002 Ideally books should be stored with the front cover facing outwards — looking at a book’s spine is less likely to motivate browsing at this age.90005 90002 Books should not be added to the home library before children know quite a lot of the text language. If children find they can not read a text of a book in the home library, they are most likely to be demotivated. Keeping the feeling ‘I can’ is important in the initial stages. Any ‘I can not’ feelings take time and encouragement to change. 90005 90006 Sharing reading 90007 90002 The amount of parentese language parents need to use depends on children’s language level in both their home language and English.90005 90002 In the first few sharings of a new book, parents need to remember the following: 90005 90044 90045 Make sure that children are close enough to see how the parent’s lips move to make sounds and how the eyes and face, as well as body language, convey the excitement and emotions which facilitate understanding. 90046 90045 Read at the children’s pace, letting them look at the picture for as long as they need. Young children are used to getting visual information to facilitate understanding.They often indicate that they have finished looking by turning their faces to look at the parent. 90046 90045 Dramatise the story reading and if possible include some physical gesture, as physical involvement helps in memorising language. 90046 90045 Use different fun voices for animal noises and characters like ‘a cross Grandma’, as you read the story. Children love to imitate characterisation and transfer it to their own ‘reading’ aloud. 90046 90045 Point to each word as you read so that children develop better left-to-right eye movement, and become conscious of the shape of words.90046 90045 Encourage joining in by letting children finish off sentences or make the noises of animals or transport. 90046 90045 Once the reading is finished, close the book and stay silent for a few seconds. Children may be in their own imaginative world and need time before they are ready to leave it. 90046 90045 Asking too many questions about the book can spoil the magic. Families who enjoy books together often find that children, when they are ready, talk to them about the shared English books in their home language.90046 90045 If children use a home language word or phrase while talking English, it is generally because they have not yet acquired the word in English or have forgotten it. Make no mention about the mixture of language and repeat back to them the whole phrase in English. They will notice and generally pick up the English, ready to use it at some later stage. 90046 90055 90006 How does the child understand? 90007 90002 Young children are busy decoding their own surroundings and making sense of their home language, which often includes a lot of new language, if they are not talking about daily routines.Children are very good at understanding the gist of what is said to them and responding to it. Unlike many adults learning another language, children do not wait to understand every word. They pick out words they understand and fill in the rest of the meaning from context clues and the speaker’s body language, eyes or facial expressions. In sharing picture books, the child can get additional clues from the picture. 90005 90002 Initially, in order to facilitate quicker understanding, parents may feel happier translating a word or phrase.However, it is better to translate once only, using a whisper that indicates it is a translation and not part of the text. Children easily understand from a quick translation. If they know that parents are going to continue giving translations each book time, they do not make the effort to acquire the English. 90005 90006 Cultural content 90007 90002 Picture books illustrated by British-trained artists tend to reflect environments and cultural habits typical of British society. Where these are very different from the child’s world, parents need to be prepared to give added explanation in the home language.90005 90006 Learning to read 90007 90002 Parents may be concerned when children who can already read in their home language want to decode words in picture books. Parents think any reading might interfere with the school’s structured programme of learning to read in English. Formal teaching of reading should not be confused with the experience of reading picture books for pleasure. If children show interest in teaching themselves to read, parents should encourage their enthusiasm and help them informally.90005 90002 They can begin by introducing the small letters of the alphabet using their sounds, not their letter names. The consonant letters (for example b, d, m, t) are the simplest. Once children know some of the letter sounds, point out these letters at the beginning of words, stressing the initial letter sounds (dog). 90005 90002 As children become more familiar with the small letter sounds (consonants and simple vowels), introduce the capital letters by the side of the small letters, repeating their sounds.90005 90002 Children soon begin to recognise the shape of simple words as they already know the text by heart, and therefore know where to look for them. Ask them to look for the same word in other parts of the text and expand this game. 90005 90002 Many children who are already reading in their home language soon understand how simple decoding works and continue by themselves to recognise other short words in the text. To help their decoding, however, parents need to tell them how to read short, but difficult words to decode, like ‘the’.90005 90002 If parents sing an alphabet song, explain that letters have a name that is different from the sound it makes and in most alphabet songs we sing the names of the letters. 90005 90002 Some children teach themselves to read a text they already know orally, especially if it is rhyme. They use a number of strategies to decode the text and a little guessing to fill in until they know the text by heart. Many children have been using these strategies from an early age to ‘read’ logos of well-known products.Praise their efforts to read the text, but realise that this is restricted reading based on a text they know orally. 90005 90002 However, being able to read a text motivates and is an important step on the journey to becoming a fluent reader. Any reading done in an enjoyable, non-pressured way at this young age, when lifelong attitudes are being formed, is likely to contribute to a later love of language and books. 90005 90006 Further reading: 90007 90002 If you are interested in using picture books with your children we suggest the following web sites: 90005 90044 90045 The official website for Emily Gravett, children’s author and illustrator.90046 90055 90002 www.emilygravett.com 90005 90044 90045 Ladybird and Puffin, the Penguin Books ranges for children. Discover some best sellers for children. 90046 90055 90002 www.ladybird.co.uk 90005 90002 www.puffin.co.uk 90005.90000 Opposites Words by Picture for Kids 90001 90002 Opposite Words for Kids 90003 90004 Vocabulary list by Opposites (or Antonyms) 90005 90004 90005 90002 List of Opposite Adjectives 90003 90004 90011 90012 90005 90004 90005 90004 90017 90012 90005 90004 big, small 90021 blunt, sharp 90021 cheap, expensive 90021 clean, dirty 90021 difficult, easy 90021 empty, full 90021 fast, slow 90021 fat, thin 90021 front, back 90005 90004 90005 90004 good, bad 90021 hart, soft 90021 heavy, light 90021 here, there 90021 high, low 90021 hot, cold 90021 left, right 90021 light, dark 90021 long, short 90021 near, far 90005 90004 90005 90004 noisy, quiet 90021 old, new 90021 old-fashioned, modern 90021 open, closed 90021 right, wrong 90021 rough, smooth 90021 same, different 90021 strong, weak 90005 90004 90005 90004 sweet, sour 90021 top, bottom 90021 true ,, false 90021 young, old 90005 90004 90005 90063 DESCRIBING PEOPLE AND THINGS 90064 90004 90021 1-2 new — old 90021 3-4 young — old 90021 5-6 tall — short 90021 7-8 long — short 90021 9-10 large / big — small / little 90021 11-12 fast — slow 90021 13- 14 heavy / fat — thin / skinny 90021 15-16 heavy — light 90021 17-18 straight — crooked 90021 19-20 straight — curly 90021 21-22 wide — narrow 90021 23-24 thick-thin 90021 25-26 dark-light 90021 27-28 high — low 90021 29-30 loose-tight 90021 31-32 good — bad 90021 33-34 hot-cold 90021 35-36 neat — messy 90021 37-38 clean — dirty 90021 39-40 soft-hard 90021 41-42 easy — difficult / hard 90021 43-44 smooth — rough 90021 45-46 noisy / loud — quiet 90021 47-48 married — single 90005 90004 90021 49-50 rich / wealthy — poor 90021 51-52 pretty / beautiful — ugly 90021 53-54 handsome — ugly 90021 55-56 wet — dry 90021 57-58 open — closed 90021 59-60 full-empty 90021 61- 62 expensive — cheap / inexpensive 90021 63-64 fancy-plain 90021 65-66 shiny-dull 90021 67-68 sharp — dull 90021 69-70 comfortable — uncomfortable 90021 71-72 honest — dishonest 90005 90004 Adjective Opposites 90005 90004 90021 1.neat 2. messy 3. dry 4. wet 90005 90004 90021 5. tight 6. loose 7. heavy 8. light 90005 90004 90021 90021 9. open 10.closed 11.short 12. long 13. empty 14.full 90005 90004 90021 15.rough 16.smooth 17.near / close 18.far 19.light 20.dark 21.on 22.off 90005 90004 90021 23.thin 24.thick 25.narow 26.wide 27. deep 28.shallow 90005 90004 90021 29.cheap 30.expensive 31.fast 32.slow 33.hard 34.soft 90005 90063 Adjectives — Flashcard 90064 90004 90005 90004 90005 90004 90005 90004 90005 90004 90005 90004 90005 90004 90005 90004 90005 90004 90005 90004 90005 90004 90005 90004 90005 90004 90005 90004 90005 90156 90157 90158 90159 90160 Adjectives 90161 90160 Opposites 90161 90164 90159 90166 alive 90167 90166 dead 90167 90164 90159 90166 beautiful 90167 90166 ugly 90167 90164 90159 90166 big 90167 90166 small 90167 90164 90159 90166 bitter 90167 90166 sweet 90167 90164 90159 90166 cheap 90167 90166 expensive 90167 90164 90159 90166 clean 90167 90166 dirty 90167 90164 90159 90166 curly 90167 90166 straight 90167 90164 90159 90166 difficult 90167 90166 easy 90167 90164 90159 90166 good 90167 90166 bad 90167 90164 90159 90166 early 90167 90166 late 90167 90164 90159 90166 fat 90167 90166 thin 90167 90164 90159 90166 full 90167 90166 empty 90167 90164 90159 90166 hot 90167 90166 cold 90167 90164 90159 90166 happy 90167 90166 sad / unhappy 90167 90164 90159 90166 hardworking 90167 90166 lazy 90167 90164 90159 90166 modern 90167 90166 traditional 90167 90164 90159 90166 new 90167 90166 old 90167 90164 90159 90166 nice 90167 90166 nasty 90167 90164 90159 90166 intelligent 90167 90166 stupid 90167 90164 90159 90166 interesting 90167 90166 boring 90167 90164 90159 90166 light 90167 90166 heavy 90167 90164 90159 90166 polite 90167 90166 rude / impolite 90167 90164 90159 90166 poor 90167 90166 rich 90167 90164 90159 90166 quiet 90167 90166 noisy 90167 90164 90159 90166 right 90167 90166 wrong 90167 90164 90159 90166 safe 90167 90166 dangerous 90167 90164 90159 90166 short 90167 90166 long 90167 90164 90159 90166 small 90167 90166 big 90167 90164 90159 90166 soft 90167 90166 hard 90167 90164 90159 90166 single 90167 90166 married 90167 90164 90159 90166 true 90167 90166 false 90167 90164 90159 90166 well 90167 90166 ill / unweel 90167 90164 90159 90166 white 90167 90166 black 90167 90164 90363 90364 .90000 Action words for kids — pictures, videos & teaching tips 90001 90002 1. Play an action word game, like dumb charades in your class. Call on one child and whisper an action word to her. She has to act out the word (ex: walk, sing, talk, etc.) silently. The others have to guess which word it is from her action. 90003 90002 2. If your kids like to draw, you can tell an action word and ask them to draw out a representation of the word. They need not draw very great and artistic pictures, even simple stick figures will do — it’s only to represent the action.90003 90002 3. Use action word flashcards. On one side of the card is the word, on the other side a picture depicting the word. Show the picture to the children and ask them to guess the word. Then show them words and ask them to act out the words. You can use the flashcards in many other ways too. You can make two groups of children — one group has to show any flashcard, the other one has to act out the word. Or you can place all the cards (picture side up) on the table, and say any action word — children have to pick up the right card.Or place the cards — word side up, and act out any word, children have to recognize the action, recall the word and identify and pick up the right card. 90003 90002 4. Bring some old children’s books and ask children to point out to the action words they know in the text in these pages. If the books are disposable, they can be asked to underline the action words. Then they may be asked to say out each word and act it out. 90003 90002 5. Do the same as in point 4 above, but ask them to identify the action shown in the pictures.If possible they can cut out pictures of action words from old, disposable books or magazines and make a chart of action words. 90003 90002 6. Cut out pictures showing actions from old magazines or papers and display them to the children. Ask them to identify the action, i.e. say the word for the action. 90003 90002 7. Make each day a particular action word day. For example, say tomorrow will be a ‘jump’ day. Ask kids to bring whatever pictures they can from old magazines or papers in their house that show ‘jump’.Put up a big board on the wall of the classroom and stick all the pictures there. Thus kids will be able to see many different pictures of ‘jump’ in one place. Similarly each day can be for a different word. 90003 90002 8. Ask children to enact their day (or morning or previous day) whilst standing in one place (in front of the classroom). For example, they can show silent actions of getting out of bed, washing, brushing, bathing, eating (breakfast), drinking (milk), walking (to school), etc.Of course other kids can guess at the word for each action so depicted. 90003 90002 9. Show children action word videos — educational videos depicting various action words. This page has some action word videos below — you can use these to depict the words. Sometimes videos may be more powerful than simple pictures, particularly for showing actions! 90003 90002 10. Action word worksheets can be a good way to practise recognizing and writing out action words. The action word worksheets can have activities like matching the action picture to the action word, identifying the right picture for a given action word, identifying the right word for a give action picture, writing out the action word for a given picture, and so on .90003 90002 90023 What action words to teach? 90024 90003 90002 You should start with common actions children will already be familiar with and practise those words first. For a list of common action words for kindergarten kids scroll down below the videos on this page. This is only a suggested list, by no means complete. Please add / remove words based on your circumstances. 90023 90028 90024 90003.90000 ESL Kids Puzzles, Printable Crossword and Word Search Puzzles for Children 90001 90002 Level 1 Course Video Tutorials 90003 90004 Unit intro — Alphabet & Phonics Resources. 90005 90006 90007 Aim: 90008 Teach letters of the alphabet 90009 90004 Unit 1 — Greetings — Hello 90005 90006 90007 Aim: 90008 Teach basic greetings — Hello, Hi, Goodbye. 90009 90004 Unit 2 — What’s your name? 90005 90006 90007 Aim: 90008 To teach kids how to say their names.90009 90004 Unit 3 — How old are you? 90005 90006 90007 Aim: 90008 Teach kids how to say their age and learn numbers 1 to 5. 90009 90004 Unit 4 — Numbers — How many? 90005 90006 90007 Aim: 90008 Teach kids how to count from 1 to 10. 90009 90004 Unit 5 A — Colours — What colour is it? 90005 90006 90007 Aim: 90008 Teach kids how to describe things through colours. 90009 90004 Unit 5 B — Colours Vocabulary 90005 90006 90007 Aim: 90008 Teach colours vocabulary 90009 90004 Unit 5 C — Green Monster Colours Lesson 90005 90006 90007 Aim 90008: Teach colours through a colours songs 90009 90004 Unit 6 — Fruits — I like apples.90005 90006 90007 Aim: 90008 Teach kids names of fruits and how to express likes. 90009 90004 Unit 7 — Body — I have a head. 90005 90006 90007 Aim: 90008 Teach kids parts of the body. 90009 90004 Unit 8- Actions — I can, I can not. 90005 90006 90007 Aim: 90008 Teach kids how to express ability using simple action verbs. 90009 90002 Level 2 Course Video Tutorials 90003 90004 Unit 1 — Animals — Farms Animals.90005 90006 90007 Aim: 90008 Teach students how to express preference by using vocabulary related to farm animals. 90009 90004 Unit 2 — Family Members 90005 90006 90007 Aim: 90008 Teach words and expressions used when describing family. 90009 90004 Unit 3 — School bag 90005 90006 90007 Aim: 90008 To teach words and expressions related to classroom items. 90009 90004 Unit 4 — Actions — Can and Can not 90005 90006 90007 Aim: 90008 Teach action verbs 90009 90004 Unit 5 — Shapes & Sizes 90005 90006 90007 Aim: 90008 Teach various shapes and adjectives to describe size.90009 90004 Unit 6 — Demonstrative Pronouns — This / That / These / Those 90005 90006 90007 Aim: 90008 Teach singular and plurals of nouns and demonstrative pronouns. 90009 90004 Unit 7 — Numbers — 10 to 100 90005 90006 90007 Aim: 90008 Teach numbers 10 to 100 and pronunciation differences between long and short vowels. 90009 90004 Unit 8 — Toys — Where is it? 90005 90006 90007 Aim: 90008 Teach words and expressions related to toys and to ask where things are.90009 90004 Unit 9 — Days of the week and weekly activities 90005 90006 90007 Aim: 90008 Teach days of the week and some things we do weekly. 90009 90004 Unit 10 — Weather — What’s the weather like? 90005 90006 90007 Aim: 90008 Teach students how to ask about the weather and describe it. 90009 90004 Unit 11 — Food — What do you want to eat 90005 90006 90007 Aim: 90008 Teach students about the things we eat and express want 90009 90002 Level 3 Course Video Tutorials 90003 90004 Unit 1 — Pets: Why do you like dogs? 90005 90006 90007 Aim: 90008 Teach names of pets and give a brief description of pets using personality adjectives.90009 90004 Unit 2a — Time — What time is it? 90005 90006 90007 Aim: 90008 Teach students how to tell the time and also how to talk about daily routines. 90009 90004 Unit 2b — Time — What time is it? 90005 90006 90007 Aim: 90008 Teach students how to tell the time using quarter to / past / Half past etc. 90009 90004 Unit 3 — Months & birthdays — When is your birthday? 90005 90006 90007 Aim: 90008 Teach students months of the year and how to tell dates using months and ordinal numbers.90009 90004 Unit 4 — Jobs — What people do. 90005 90006 90007 Aim: 90008 To teach kids how to describe jobs using action verbs. 90009 90004 Unit 5 — Actions — What are you doing? 90005 90006 90007 Aim: 90008 Students will learn how to describe actions in progress using the present progressive. 90009 90004 Unit 6 — Transport — How do you come to school? 90005 90006 90007 Aim: 90008 Teach students different means of transport and talk about going around.90009 90004 Unit 7 — Clothes — What are you wearing today? 90005 90006 90007 Aim: 90008 To learn to describe what someone is wearing. 90009 90004 Unit 8 — Where is it? — At home 90005 90006 90007 Aim: 90008 Teach kids prepositions of place, alongside rooms and things at home. 90009 90004 Unit 9a — Vegetables — How much are the carrots? 90005 90006 90007 Aim: 90008 Teach kids vegetable vocabulary and how to go shopping for veggies.90009 90004 Unit 9b — Vegetables — Extra Vegetable Vocabulary lesson — Cauliflower, broccoli etc. 90005 90006 90007 Aim: 90008 Teach students extra vegetable vocabulary. 90009 90004 Unit 10 — Weather and clothes — Put on your sunglasses. 90005 90006 90007 Aim: 90008 Teach kids how to talk about clothes relative to the weather. 90009 90004 Unit 11 — Zoo — What does a panda look like? 90005 90006 90007 Aim: 90008 To teach students how to describe zoo animals by what they eat and look like.90009 .